Friday, February 6, 2009

S 63


Kawan kawan ku, di sini saya ingin berkongsi dengan anda tentang satu kereta yang memasuki workshop saya. Ianya merupakan sebuah kereta Mercedes Benz model S 63. Kehebatan jentera ini terletak di kekuatan enjin nya (V8 630cc) yang berkuasa kuda 570. Sungguh hebat!

Pernahkah anda terdengar tentang perihal AMG? ya, ia merupakan authorized tuner untuk kereta Merc. Pernahkah anda melihat sebuah enjin AMG yang tulen? Di bawah dilampirkan gambar enjin AMG tulen
Ini merupakan enjin AMG V8 yang tulen. Perhatikan di bahagian tengah enjin itu, terdapat sebuah plat besi. Plat ini telah ditandatangani sendiri oleh jurutera yang memasang enjin ini. Satu jurutera hanya boleh memasang beberapa enjin sahaja setahun (handcrafted) demi menjaga mutu dan kualiti.
Ini merupakan plat yang dikatakan. Tidak dapat pula saya meneka nama jurutera yang menandatangani enjin ini, kerana tandatangannya sukar untuk dinilai.

Ini pula merupakan brake calliper tayar hadapan. Pencengkam ini merupakan alat ganti tulen dari AMG. Brek depan jentera ini memerlukan 4 brake pad untuk satu tayar, berbanding dengan jentera MYvi saya yang hanya memerlukan 2. Kos untuk menukar brake pad AMG hampir sama dengan makan seafood untuk 20 orang di Port Klang.
Gambaran dari jauh tayar hadapan

Gambaran dari jauh tayar belakang

Itu saja coretan saya buat kali ini. Di harap coretan ini dapat membantu sesiapa yang memerlukan.

2 comments:

Nariko said...

wah..menarik info ini. thx for sharing

AskAmad said...

no prob..sharing is caring! :)