Monday, February 9, 2009

Putrajaya Night

Cuti Thaipusam, aku dah tak tahu nak buat apa. So, kami bertiga bersetuju untuk mengayuh mengelilingi Putrajaya. Maka aku dengan MTB ak, Kept dengan Hybird nya dan Fadhil dengan LG roadbike nya berjanji untuk berjumpa di Putrajaya jam 12malam.

Ini merupakan gambar Jamis ku setelah dicabut cabut dan disumbat ke dalam kereta. Aku masih lagi tidak biasa dengan kerja ini, maka aku telah memohon pertolongan Bibi' untuk membantu aku memasukkannya. Kelihatan juga kasut yang aku guna untuk aktiviti kayuhan. Selain mengayuh, kasut itu juga aku gunakan untuk main takraw. Mungkin satu hari nanti aku beli kasut yang lebih sesuai, tapi buat masa ini, belasah aja lah!
Setelah sampai di Putrajaya, kami memilih untuk menempatkan kereta di Palace of Justice. Di situ tempat letak keretanya agak lapang dan terang, jadi ia akan mengurangkan kebimbangan terhadap pencuri kereta. Gambar di atas merupakan gambar setelah Jamis ku siap dipasang semula. Air di tengah palang itu bakal menyelamatkan aku daripada dahaga ketika berkayuh.

Ini aku setelah bersedia untuk kayuh. Basikal ku Jamis, bersemat sekali adalah gear 24 kelajuan. Tayar basikal ku sebenarnya sesuai untuk terrain, tapi oleh kerana nak juga pusing Putrajaya, aku henjut je dengan tayar yang ada. Takpe, biar lambat, asalkan tenaga keluar lebih sedikit. Baru boleh kurus brother!
Ini pula Kept Zazess. Dia kayuh basikal hybrid. Kami berdua masih baru dalam arena ini, tapi oleh kerana stamina dia cam gajah, maka kayuh basikal kira kacang putih jugak untuk dia. Bukit Fraser telah dia tawan dengan selamba sahaja. Susah nak ikut jejak orang gila ni
Ini boss... Dia kayuh LG roadbike. Dia yang telah meracun kami untuk memilih kehidupan berkayuh. Pengalamannya luas. Dari Bukit Fraser, ke Genting Sempah, ke Sepang, semua dia dah kayuh. Walau bagaimana pun, kesabaran beliau terhadap kelembapan kami amat amt disanjungi. Itu yang membuat kayuhan kami semakin efisian dan semakin bagus. Syabas kepada Boss!

Kami memulakan kayuhan dari depan Palace of Justice, terus menuju ke arah PICC. Dari situ, kami mendaki bukit mengelilingi PICC, kemudian turun semula menuju ke arah jambatan yang tak tahu yang mana. Aku baru sedar di sana terdapat terlalu banyak jambatan.

Jambatan yang dimaksudkan

Ketika berhenti sejenak di atas jambatan

Bertiga

Jamis di atas jambatan

Kayuhan diteruskan menuju ke bulatan besar Putrajaya. Kaki ku sudah mula keletihan. Tidak mengapa, "No Pain, No Gain" kata Mat Saleh. Ya lah tu! Sesampai di bulatan, Boss mengambil jalan yang menaiki ke pintu utama Istana. Perjalanan ini akan mendaki bukit yang tidak berapa curam. Inilah pertama kali aku akan mengayuh bukit. Aku nekad, walau apa pun terjadi, aku tak akan berhenti mengayuh hingga ke puncak. Ketika kayuh naik bukit, mata aku hanya tertumpu ke arah paddle. Gear dah masuk yang paling ringan sekali. Tak sanggup nak melihat ke hadapan, nak tengok berapa jauh lagi. Kept sudah terlalak lalak dari hadapan, "Jangan Give up Amad! boleh lagi ni, jangan give up!" No I will not.

Boss datang ke sisi ku. Dia suruh aku shift ke gear berat. "Pakai crank besar, beratkan sikit kayuhan. Then shift your body weights to the front. Kau akan rasa semua tangan, bahu dan kaki kau bekerja, tapi kayuhan akan jadi lebih senang dan lebih laju" bingkasnya kepada aku.

Memang betul. Setelah mengambil nasihat beliau, kayuhan menjadi lebih mudah. Walaupun kayuhan lebih perlahan, tapi perginya lebih baik dari kayuhan aku sebelum itu.

Sampai di atas, rasa penat tiba tiba hilang kerana kami dapat melihat keindahan Putrajaya. Tak sempat nak ambil gambar di atas sana, kerana bimbang Pengawal Istana mungkin akan tembak kami. Baik turun cepat. Turun bukit merupakan nikmt berbasikal yang tak mampu nak ditulis. Orang naik basikal sahaja yang tahu. Turun bawah, boleh lah belajar layan selekoh, layan lap. Syok siout!
Daripada sini, kami meneruskan kayuhan ke arah masjid. Sampai di masjid, kami pusing atas bulatan marmar. "Hoi!" Jerit pengawal. Alamak, tak boleh kayuh atas tu. Kami terus kayuh laju laju ke arah Palace of Justice. Keseluruhannya, jarak kayuhan mencapai 20km. A good one for beginners macam aku. Di bawah disajikan gambar kenangan ketika kayuh
Aku makan asap ikut roadbike dan hybrid kayuh

Posing Abang Macho

Posing gambar Profile

Sekadar gambar hiasan

4 comments:

buih said...

kena langga motokar ke mad?

AskAmad said...

fdhil nya ngkara

Sasha Sharifuddin said...

mcm professional...

satu je takde..mane helmet weyhhh??safety first ok!

AskAmad said...

hehe..sorry, boss aku ajar tak payah pakai helmet kalu kayuh relax. bile aku bole kayuh sama hubby ko? ak bercadang nak kayuh area Ara tu, kawasan cam baru and x pernah explore lagi.. so bolehlah tunjuk jalan ya!