Monday, March 30, 2009

Duit aku habis beli Menatang!

Semenjak memulakan aktiviti berbasikal, banyak alatan alatan sampingan yang telah aku beli untuk melengkap/menyedapkan lagi kayuhan aku. Di sini aku senaraikan barangan barangan yang telah dibeli, dan kadang kadang aku rasa yang telah aku bazirkan. heheh...

Lampu depan dan lampu belakang



Menatang ni aku beli sewaktu mula mula dapat basikal. Aku dah buat kajian tentang corak kayuhan aku, amalan yang akan aku buat, dan aspek keselamatan. Maka dengan itu aku yakinkan diri untuk beli kedua dua lampu ini.

Setelah menggunakannya, aku dapati lampu belakang lebih banyak menyumbangkan jasa. Bukan apa, tapi tiap kayuhan subuh dan malam, lampu merah itu akan ku pastikan berkelip agar orang yang memandang aku dari belakang tidak akan meng'checkout' bontot aku yang kembang ini, tetapi memastikan kewujudan aku di tepi jalan yang sama sama kongsi ini. Ia juga untuk memastikan agar anjing anjing yang bersiar siar akan lebih tertarik kepada aku, sekaligus menyeksa aku untuk kayuh lebih laju agar tidak dikejar.

Lampu depan aku gunakan hanya apabila kayuhan malam, itu pun sewaktu jalan gelap atau jalan yang banyak simpang. Kalau kayuh atas jalan besar, takde pekdah aku on lampu tu, bukannya ada effect. Ada affect kat pemandu arah bertentangan adalah, SILAU! Kegunaan lain lampu depan ni ialah bila blackout, ia boleh ditukar menjadi lampu picit. Picit sekali untuk suluh, picit lagi sekali untuk jadikan lampu disco (Azalea dan Danish sukalah!).

Meter kelajuan


Meter ini aku pasang juga waktu mula mula beli basikal. Benda ni aku sayang. Setelah banyak kali repair, pomen, dan membegakannya, ia tetap menjalankan fungsinya. Meter ini memberikan aku segala maklumat kayuhan yang aku perlukan; kelajuan, jarak kayuhan, kelajuan maksima, kelajuan purata, masa dan lain lain. Alhamdulillah, hingga takat penulisan ini, kayuhan aku dah mencapai 452km. Jauh gak beb gua kayuh!

Topi keledar


Topi ini aku dapat percuma waktu beli basikal. Rupanya tak seperti topi basikal yang lain, kerana aku kurang gemar yang itu. Warna yang aku pilih pula gelap, sesuai untuk orang malas nak basuh selalu.

Kat belakang topi tu pelekat blog buih, iklan percuma buat member aku. Bagi can lah kat dia, waktu dia tengah galak nak sambut anniversary blog dia, aku layan aje!

Topi keledar amat amatlah penting sewaktu kayuhan. Kalau gambar gambar sebelum ini kelihatan aku tak pakai helmet, waktu tu safety awareness aku cetek. Sekarang ni, pergi Darus pun aku pakai. Otak nak pakai sampai tua beb!

Sarung kepala


Sarung kepala ini penting untuk elak peluh masuk mata. Selain itu, peluh akan diserap lalu mengelakkan dari topi keledar menjadi masam.

Orang kata, bila aku pakai sarung kepala ni, rupa aku jadi cam LL Cool J. Tak kisahlah, asalkan aku tahu siapa diri aku...

Seluar kayuh



Inilah alatan yang paling ralat sekali aku nak beli dan pakai pada mulanya. Seluar ini terlalu seksi untuk pemakaian. "Boy with his sexy tights!" kata kakak aku setiap kali aku menyarungkannya.


Nak tahu kenapa semua pengayuh kelihatan seksi ketika kayuh? Rahsianya terletak di bahagian span terletak di punggung. Ya, span ini penyelamat generasi kepada semua pengayuh sejagat. Ia membuatkan punggung lebih selesa ketika kayuhan, dan juga memastikan "anu" si pengayuh menerima minimum hentakan.

Dan kerana semua alasan di atas, aku tak ada pilihan selain memakai seluar ketat ini.. I LIKE!

Sarung tangan

Ini alatan yang dibeli lepas dah tergadah!

Sebulan berkayuh, aku dapat rasa kesakitan di tapak tangan. Ini semua kesan dari gegaran dan hentakan ke atas jalan raya. Kesan merah dapat dilihat dengan jelas. Atas nasihat beberapa rakan kayuh, aku disarankan untuk memakai sarung tangan.


sarung tangan "steng" dibeli di kedai Fook Sang. Ia berjenama VENZO. Dapat dilihat imej kepala harimau di atasnya. Aku sengaja beli yang ada kepala rimau ini, bertujuan untuk sentiasa beringat perihal tunangku di kala kayuh.

Kasut Kayuh


Kasut ini bukan untuk kayuh sebenarnya. Tapi hampir kebanyakan pengayuh mountain bike memakai kasut sedemikian perihal. Kasut Salomon ini sebenarnya kasut hiking. Perihal kasut ini telah ditulis di helaian yang lalu.

Kaca mata


Setelah beberapa kaca mata yang tak ori, maka ini merupakan kaca mata terbaru yang digunakan untuk kayuh. Memamg aku sengaja memilih yang tak tinted, yang tak gelap, kerana dengan lensa sebegini dapat aku gunakan tak kira waktu dan masa. Nak kayuh pagi, aku bole nampak, nak kayuh petang, silau dapat dilindung, nak kayuh malam, masih boleh nampak dengan terang.

Kaca mata sebenarnya bertujuan untuk mengelak mata dari dimasuki debu dan habuk. Cuba kayuh belakang bas, baru kau tahu kepentingan pakai alat perlindungan mata
. Lagipun, stylo lah sikit bila kayuh! baru ada klas!

Inilah alatan alatan yang dibeli untuk aktiviti kayuhan. Lepas ni, aku nak tambah beg, seluar panjang dan beberapa alatan lagi.

Kemungkinan juga Deore XT bakal ditambah ke basikal ku.. Nantikan sahaja!!

Saturday, March 28, 2009

Kasut Baru - Review (Salomon Exit Sports)

Review gotten from www.outdoorsmagic.com. Kasut ni aku nak buat untuk kayuh basikal, jalan jalan, danbuat aktiviti harian.

Weight: 906 grammes (pair size 43)

Features: Outdoor shoe with suede leather, oiled nubuck and open mesh uppers, odour-resistant Ortholite comfort foam footbed, Sensifit lacing system, X-Mountain Contragrip sole, protective leather toe cap, molded EVA mid-sole, textlle lining, 2D Advanced Chassis


What's It For?

The Exit Sport is the latest in Salomon's long-running family of Exit all-round outdoor shoes. They're designed for a mix of walking, festering and just general casual knocking about. Because much of the Exit Sport's upper is open mesh, it's best saved for dry, warm days when it'll help your feet breathe more easily and soggy toes ain't an issue.


The Techy Bits

Salomon is one of those companies who go in for a raft of branded technical features, as far as the Exit Sport goes, the most important ones are the Sensifit lacing system which is designed so the lacing pulls the upper snugly over the foot for maximum support and the Ortholite footbed, which has an EVA heel section for better shock absorption along with an anti-baterial treatment to reduce pongs.

The chassis is what Salomon calls '2D' and is embedded in the sole unit to control pronation and increase stability. Think lateral stiffness and longitudinal flex and you won't be far wrong.


How It Performs

Salomon's shoes have been our long time choice for knock about casual / outdoor wear for ages now. Generally they seem to be ideal for wearing on a day to day basis, then knocking off a quick ten mile, casual walk without a change of footwear and the new Exit Sports seem to fall squarely into that niche.

They're instantly comfortable on the foot with a medium volume, medium width sort of feel. The lacing system is slick and makes it easy to adjust the upper snugly right down the forefoot. Subjectively we'd say they're a slightly more generous fit than last year's Elios.

Underfoot ride is generally cushioned and springy making them nice on harder surfaces and in warm weather you really appreciate the open mesh sections of the upper which do help keep the top of your foot cool and happy.

The Contragrip sole seems decent and grippy enough on anything except slippy mud though it's still not overly toothy, but then you won't want to be wearing this in the wet unless you enjoy the sensation of sopping wet socks. A Sport GTX version with Gore-Tex liner is also available.

For a soft-feeling shoe, they're also reasonably stable laterally making them competent on rougher ground, though not as precise feeling as some, less-cushioned shoes.


Verdict


Another good, dry-conditions all-rounder from Salomon. Great for schlepping around in all day but equally capable of coping with the odd walk as well.

The jury's still out on durability. We tend to wear holes in the heel liners of Salomon shoes over time and the mesh areas look vulnerable, then again the parts of the shoe most likely to suffer rock and abrasion damage are reinforced, though the EVA section - the grey bits of the sole - can also suffer cosmetic abrasion damage.

Very comfortable and cushoned, nice in warm, dry conditions.
Mesh lets in water so best kept for sunny days.

Thursday, March 26, 2009

Wednesday, March 25, 2009

Tabung Uji - Untuk Uji kesabaran aku



Waktu rehat tadi aku mengambil keputusan untuk tak nak makan. Aku nak buat sesuatu yang produktif. Di kala berjalan jalan di kawasan kerja, aku mendapat idea untuk membuat sendiri bahan yang paling aku perlukan..

SEBUAH TABUNG!

Aku tak mahu beli tabung babi atau tabung ayam, kerana ianya tidak akan membawa apa apa makna kepada perjuangan aku ketika ini.


Tabung yang aku buat ni tak lawa, diperbuat menggunakan tong minyak 1liter. Badannya telah dipendekkan untuk mudah disimpan di dalam kawasan terhad( aku boleh sorok dari orang nak curi!). Tong minyak pula digunakan kerana ini sahaja barang terpakai yang aku jumpa. Walaupun rupanya buruk, tapi praktikaliti nya tidak harus dipandang ringan. Ingat, ini tabung uji, tabung untuk menguji kesabaran dan ketabahan aku.

Ya, sudah beberapa hari aku tewas dalam perjuangan memerangi nikotin di dalam badan. Ianya lebih sukar dari yang dijangka. Aku hanya dapat bertahan selama 7 hari sebelum kantoi di tangan rokok.

Kali ini aku buat keputusan nak buat tabung. Tabung itu bertujuan untuk menggantikan semua mamak mamak di kedai runcit, semua kari 7-11 yang aku tewas tiap kali diorang goda aku suruh beli dunhill 20, semua model karimoi yang buat promosi rokok baru.


Tiap tiap hari aku akan bayar kat tabung itu RM10, bersamaan dengan harga sekotak 20. Kata orang, cara ini kurang efektif, lambat laun duit terkumpul itu kau akan guna untuk beli rokok juga.

Aku tak nak jadi begitu. Aku bertekad bila dah kumpul duit tu, nanti bolehlah aku beli rim basikal ke, kasut futsal baru ke, beli present untuk tunang ke. Yang aku pasti, bila aku tengok balik tabung ini lepas 30 hari (dengan syarat tiap tiap hari aku kena 'beli' rokok darinya), aku mesti saiko tengok berapa banyak duit yang telah habis.


Aku dah masukkan RM10 pertama dalam tabung botol minyak aku ni. Cukup 30 hari nanti, bolehlah aku raikan kejayaan dengan makan besar. Bakinya aku nak simpan buat modal nak kahwin..keh keh keh!

tanya aku balik lepas 30 hari, apa progres aku dalam projek tabung ni...

Tuesday, March 17, 2009

A good one

Iklan di bawah seakan akan memerli aku untuk meneruskan perjuangan baru aku.
Tidak usah getir Ahmad, kamu bisa lakukan nya!

video