Monday, December 22, 2008

Gerai Baru di Bistro - Sisha

Satu gerai baru telah wujud di Tanjung Mamak Bistro SS14 Subang Jaya. Gerai yang dimaksudkan menjual juadah popular dari Arab, iaitu Sisha. Telah lama saya tidak menikmati kepulan kepulan asap berperisa ini.

Secara saintifiknya, Sisha menggunakan kaedah penyerapan

"The main mechanism of the device is suction, hence inhaling flavored smokes from the pipe. The coal is located on top of the device, and provides heat in extracting flavor form tobacco. The flavor will be sucked out as smoke. The smoke will then be filtered using water as the agent. It is necessary to filter the smoke in order to minimize nicotine and debris coming from the tobacco. Upon filtration, it'll then reaches the inhaler's mouth, before reaching to their lungs."




Sisha merupakan juadah kegemaran masyarajat Arab. Telah dikatakan (tidak pasti kesahihannya) bahawa tembakau digunakan tidak mengandungi tar, sekaligus menyebabkan paru paru tidak tercemar. Mereka gemar menikmatinya pada waktu lapang. Apa yang saya tahu, tembakau yang dipilih telah direndam dengan air kurma berserta perisa pilihan. Antara perisa yang digemari adalah strawberi, cheri, melon, oren, anggur dan pudina.

Keistimewaan Sisha di SS 14 ini terletak di dapurnya. Tembakau berperisa akan disediakan di dalam buah yang telah dikorek keluar isinya. Kelihatan di atas buah nenas dijadikan sebagai dapur. Dengan menggunakan tembakau strawberi dan pudina,rasa Sisha ini amat sedap bertambah pula dengan rasa jus nanas bercampur. Di sini juga saya menyarankan agar pembaca mencuba perasa strawbwri dan anggur, dibakar di dalam nenas. Sungguh sedap rasanya.


Satu lagi keunikan sisha di sini ialah anda boleh mencuba dengan menggunakan air susu pengganti air. Susu akan menyebabkan rasa lemak di dalam asap itu, menyebabkan keenakan lebih terasa. Cuba rasa menggunakan perasa tembikai dan strawberi, dan anda pasti akan berasa puas.


Pengusaha Sisha di kedai ini meyarankan menggunakan aang kayu sebagai medium pembakaran. Ini kerana arang kayu mampu menghasilkan asap yang kurang tebal. Namun unt uk mereka yang menginginkan rasa yang lebih keras, disarankan agar menggunakan arang batu.

Di sini saya sertakan sekali gambar ketika saya menikmati Sisha. Oleh semua yang ingin menikmati Sisha, bolehlah datang ke gerai Tanjung Mamak Bistro di SS 14 Subang Jaya. Nama pengusaha pengusaha Sisha di sana adalah Bob dan Ja. Sila datang, dan anda pasti ingin menikmatinya sekali lagi.



2 comments:

buih said...

kenapa arang itu color purple?

sharkpitt said...

arang tu dtg dari planet mana weih?